تقریبا یک ماه به عید نوروز مانده است. بسیاری از ما دوست داریم در این یک ماه باقی مانده از سال، آن چند کیلوی اضافه‌ای که به خاطر کم‌تحرکی در زمستان و خوردن غذاهای شیرین و نوشیدنی‌هایی که قند بیشتردارند، را کم کنیم و سال جدید را با ظاهری آراسته‌تر آغاز کنیم. جالب است بدانید که یک ماه فرصت خوبی برای کم کردن چند کیلویی وزن است. اما برای جلوگیری از آسیب به بدن حتما باید نکاتی را نیز رعایت کرد. بهترین روش برای کم کردن وزن، ورزش کردن در کنار رژیم غذایی مناسب است. با رعایت نکاتی که در این مقاله برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم، در این یک ماه بدون نگرانی از آسیب به بدن خود، وزن خود را کم کنید و سبک‌بال‌تر به استقبال سال جدید بروید.

 

چگونه در یک ماه وزن کم کنیم

 

غذاهای سالم را جایگزین غذاهای چرب و فرآوری‌شده کنید.

کاهش کالری دریافتی موجب کاهش وزن می‌شود. البته ارزش تغذیه‌ای غذاهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. ممکن است غذایی کالری کمی داشته باشد، ولی سرشار از مواد مغذی باشد. اگر بخواهید کالری دریافتی‌تان را کاهش دهید، خیلی مهم است که غذاهای ‌کم‌کالری، ولی مغذی را انتخاب کنید. از این رو بایستی پروتئین، مغزها و سبزیجات و میوه‌ها را جایگزین کیک و شیرینی، فست‌فودها و سس‌های چرب کنید. پس از مدتی با خوردن غذاهای کم کالری کمتر احساس گرسنگی می‌کنید. ظرف غذایتان را با غذاهای کم کالری پر کنید، این طور هم برای مدت بیشتری سیر خواهید بود و هم زمان بیشتری برای جویدن غذا صرف می کنید.

 

چگونه در یک ماه وزن کم کنیم

 

کالری دریافتی خود را بشمارید.

کالری واحد اندازه‌گیری انرژی است. میزان انرژی موجود در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها با واحد کالری بیان می‌شود. برای کم کردن وزن، باید میزان کالری دریافتی شما کمتر از میزان کالری‌ای باشد که می‌سوزانید.
یک خانم برای حفظ وزن فعلی خود، باید روزی ۲۰۰۰ کالری جذب کند و اگر آن را به ۱۵۰۰ کالری برساند، می‌تواند هفته‌ای ۱ پوند (تقریبا نیم کیلوگرم) وزن کم کند. این ارقام برای یک آقا به ترتیب، ۲۵۰۰ و ۲۰۰۰ کالری است.
البته این بستگی به عوامل مختلفی از جمله سن، قد، وزن، میزان فعالیت، سلامتی و… دارد.  سایت‌هایی وجود دارند که مقدار کالری غذاها و نوشیدنی‌های مختلف را برای شما محاسبه می‌کنند. این سایت‌ها در غالب اپلیکیشن نیز وجود دارند. توصیه می‌کنیم، از یک کالری‌شمار استفاده کنید تا مقدار مصرف اقلام مختلف مانند کالری، کربوهیدارت، چربی، فیبر، ویتامین و مواد معدنی را بدانید.

 

چگونه در یک ماه وزن کم کنیم

 

ورزش کنید.

حتما نباید ورزش شما خیلی شدید باشد تا کالری بسوزانید. می‌توانید ورزش با شدت متوسط انجام دهید. برای مثال پیاده‌روی و شنا به کاهش وزن کمک می‌کنند. ضمن این که فعالیت با شدت متوسط، کمتر شما را گرسنه می‌کند. ورزش کردن مزایای بسیاری فراتر از کاهش وزن دارد؛ مزیت‌هایی مانند طول عمر بیشتر، کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها و داشتن انرژی بیشتر. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که وزنه زدن از کوچک شدن عضلات و در نتیجه کاهش سوخت‌وساز ناشی از رژیم‌های درازمدت کاهش کالری دریافتی، جلوگیری می‌کند.

 

چگونه در یک ماه وزن کم کنیم

 

نوشیدنی سالم بخورید.

علاوه بر تغییر دادن وعده‌های اصلی غذا، انتخاب نوشیدنی‌های سالم‌تر، یک روش ساده‌ی دیگری برای تسریع کاهش وزن است. نوشیدنی‌هایی مانند سودا، نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌ها، شیرکاکائو و هر نوشیدنی قنددار دیگر. این غذاها تا به امروز، چاق‌کننده‌ترین مواد رژیم غذای انسان مدرن بوده‌اند. زیرا مغز ما کالری دریافتی به حالت مایع را مانند کالری دریافتی جامد تشخیص نمی‌دهد؛ بنابراین با وجود دریافت کالری از نوشیدنی‌های قندی پیامی برای کاهش دریافت کالری از منابع دیگر صادر نمی‌کند. با جایگزین کردن آب و انواع دمنوش‌های گیاهی کمک بزرگی به کاهش وزن خود می‌کنید.

 

چگونه در یک ماه وزن کم کنیم

 

منبع: Healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سه + چهارده =

فهرست