علائم ملاسما چیست و راه های پیشگیری و درمان آن کدامند؟ علائم ملاسما شامل تغییر رنگ لکه های پوستی است در حالی که این تکه ها باعث ناراحتی یا خارش نمی شوند.

ملاسما یک اختلال رنگدانه شایع است که باعث ایجاد لکه های قهوه ای یا خاکستری در پوست، معمولا در صورت می شود ، اما در نقاط دیگر نیز ممکن است ایجاد شود.  خوشبختانه گزینه هایی برای افرادی که ملاسما دارند وجود دارد. ما درک می کنیم که داشتن لکه های تیره روی پوست، به ویژه صورت، می تواند شرم آور باشد. برخی از گزینه های درمانی شما شامل لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن، درم ابریژن، میکرنیدلینگ و لیزر درمانی است.

علائم ملاسما

یکی از اصلی ترین علائم ملاسما تغییر رنگ لکه های پوستی است. در حالی که این تکه ها باعث ناراحتی یا خارش نمی شوند ، اما برای برخی افراد شرم آور است. ملاسما به احتمال زیاد در موارد زیر ظاهر می شود:

پل بینی

پیشانی

گونه ها

لب بالا

اگرچه احتمال کمتری وجود دارد، این تکه ها همچنین می توانند در موارد زیر ظاهر شوند:

ساعد

گردن

شانه ها

علل ملاسما

پزشکان به طور کامل نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد ملاسما می شود و علائم ملاسما چیست ، اما اعتقاد بر این است که از عملکرد نادرست ملانوسیت ها (سلول های رنگ ساز) در پوست ناشی می شود. اگر آنها به دلیل مواردی مانند نور خورشید یا بارداری (عدم تعادل هورمونی) تحریک شوند، می توانند رنگ زیادی تولید کنند. به همین دلیل است که ملاسما در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند شایع تر است ، زیرا تعداد ملانوسیت های آنها بیشتر از افرادی است که رنگ پوست روشن تری دارند.

در اینجا برخی از محرک های احتمالی است که باید از آنها آگاه باشید:

بارداری

تغییرات هورمونی

قرص های ضد بارداری

قرارگیری در معرض نور خورشید

برخی از محصولات مراقبت از پوست

سابقه خانوادگی

همچنین بخوانید : پی آر پی یا پیلاسما چیست؟

ملاسما

گزینه های درمانی ملاسما

در بیشتر اوقات، ملاسما را می توان با یک معاینه ساده تشخیص داد. با این حال، از آنجا که بیماری های پوستی دیگری نیز وجود دارد که شامل لکه های رنگی می شود، ممکن است دکتر هنگام ملاقات شما یک بیوپسی کوچک انجام دهد. به این ترتیب آنها می توانند تأیید کنند که این تکه ها از ملاسما هستند و نه چیز دیگری.

هنگامی که به تشخیص قطعی رسیدید، می توانید درمانی را متناسب با نیازها، بودجه و سطح راحتی خود در کلینیک پاکسازی صورت در کرج انتخاب کنید. درمان ضروری نیست اما ممکن است بخواهید آن را برای اهداف زیبایی در نظر بگیرید. با این حال، اگر باردار هستید یا تغییرات هورمونی دیگری را تجربه می کنید، به احتمال زیاد ملاسما به مرور زمان محو می شود.

در اینجا برخی از گزینه های درمانی شما برای درمان علائم ملاسما آمده است:

هیدروکینون

این معمولا اولین خط دفاعی برای ملاسمای رعد و برق است. به صورت کرم، لوسیون یا ژل موجود است. هیدروکینون بدون نسخه در دسترس است، اما می توانید نسخه قوی تری از پزشک خود دریافت کنید.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها به صورت کرم، لوسیون یا ژل موجود است. کورتیکواستروئیدها می توانند به روشن شدن لکه های پوست کمک کنند. در برخی موارد، پزشک ممکن است کرم سه گانه شامل کورتیکواستروئید، هیدروکینون و ترتینوئین را توصیه کند.

روش های آرایشی

اگر کرم ها کار نمی کنند، می توانید با دکتر جهانشهر در مرکزپاکسازی صورت در کرج وقت بگیرید. دکتر ملاسما و سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و بهترین گزینه درمانی علائم ملاسما را پیشنهاد می کند:

میکرونیدلینگ

این یک روش حداقل تهاجمی است که برای تجدید رنگ و بافت پوست استفاده می شود.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی برای افرادی که دارای هیپرپیگمانتاسیون یا پوست بافت دار هستند، بی خطر است و بهترین کار را می کند. یک لایه برداری شیمیایی به عمق پوست نفوذ می کند تا لایه بالایی را از بین ببرد و این یک روش خوب برای درمان علائم ملاسما می باشد.

همچنین بخوانید : زاویه سازی صورت در کرج

لیزر درمانی

لیزرها عموما برای مشتریانی که ملاسمای مقاوم دارند استفاده می شود. لیزر Nd-YAG کم نفوذ Q (LFQS) یک گزینه عالی است ، به ویژه برای افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند. لیزرهای سوئیچ Q ملانین را با پرتوهای لیزر با شدت بالا هدف قرار می دهند و یک میلیون بار سریعتر از نور پالس شدید (IPL) هستند.

نور درمانی

طول موج سالم نور می تواند به پوست کمک کند تا بهبود یابد و جوان شود و از شر تغییر رنگ خلاص شود. درمان با نور قرمز، به ویژه  یک ابزار قدرتمند برای تسکین التهاب طبیعی است.

درم ابریژن، روکش مجدد

این روش با استفاده از تکنیک لایه برداری در کلینیک پاکسازی صورت در کرج، لایه های بیرونی پوست صورت را از بین می برد. این شبیه به میکرودرم ابریژن است  با این تفاوت که عمیق تر به داخل پوست می رود.