پیش از این به خواص درمانی و زیبایی برخی از پرکاربردترین و مفیدترین روغن‌های گیاهی اشاره کردیم. این روغن‌ها که از دانه، مغز، میوه و پوست گیاهان استخراج می‌شوند، به صورت موضعی و خوراکی برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله در ادامه‌ی مبحث روغن‌های گیاهی چند روغن بسیار مفید اما کمتر شناخته‌شده‌تر را بررسی می‌کنیم.

 

 

روغن‌های گیاهی و فواید شگفت‌انگیز آن‌ها

 

روغن آرگان

روغن آرگان اصل از مغز هسته‌ی دانه‌های درخت آرگان که بومی کشور مراکش در شمال آفریقا است به دست می‌آید. این روغن بی‌نظیر سرشار از اسیدهای چربی مثل اسید لینولئیک، ویتامین E، ویتامین Aو اسید چرب امگا ۶ است. به این ترتیب روغن آرگان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که اکسیژن‌رسانی درون‌سلولی را افرایش می‌دهد. در این روغن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی با غلظت بسیار زیاد یافت می‌شوند. آسکولین نیز که یک ترکیب ضد‌سرطان است به میزان زیاد در این روغن وجود دارد. بد نیست بدانید اگر روغن آرگان به روش صحیح و اصولی استخراج شود، در مقابل اکسید شدن بسیار مقام‌تر از روغن زیتون است. روغن آرگان اصل خواص شگفت‌انگیزی برای جوان ماندن و زیبایی پوست و مو دارد.
روغن آرگان یک مرطوب کننده‌ی عالی پوست است. این روغن مفید به سرعت جذب پوست می‌شود و به همین دلیل برای تمام انواع پوست مناسب است.

 

روغن‌های گیاهی و فواید شگفت‌انگیز آن‌ها

 

بهترین زمان استفاده از روغن آرگان قبل از خواب و زمانی است که پوست صورت‌تان را از هر‌ گونه آلودگی پاک کرده‌اید. کافی است یک قطره از این روغن را روی پوست تمیز صورت و گردن بمالید و ماساژ دهید. روغن آرگان اصل یک روغن موثر برای پوست دور چشم است. ماساژ دادن روزانه‌ی ترک‌های پوست با دو تا سه قطره روغن آرگان، این ترک‌ها را محو و برطرف می‌کند.این روغن سرشار از ویتامین A و E است و همین عامل سبب ترمیم پوست آسیب‌دیده می‌شود. اگر روغن آرگان را با شکر قهوه‌ای مخلوط کنید و روزانه این نواحی را با این ترکیب ماساژ دهید زودتر و بهتر نتیجه می‌گیرید.
اگر کف پا و پاشنه پاهای‌تان خشک و ترک‌خورده است و از درمان‌های مختلف نتیجه نگرفته‌اید، بهتر است روغن آرگان را امتحان کنید.

 

روغن لیمو

 

روغن‌های گیاهی و فواید شگفت‌انگیز آن‌ها

برای اغلب ما روغن لیمو ترش نام چندان آشنایی نیست؛ اگر هم باشد در میان دیگر انواع روغن‌های گیاهی، جایی در سبد غذایی ما ندارد. این در حالی است که روغن لیمو ترش یکی از سالم‌ترین و بی‌ضررترین روغن‌هایی است که می‌تواند جایگزین نمونه‌ های مشابه خود شود. برای داشتن دندان‌هایی سفید و دهانی سالم با خمیر دندان های قدیمی خداحافظی کنید. برای درست کردن یک خمیر دندان خانگی کافی است کمی جوش شیرین، روغن لیمو و روغن نارگیل را با یکدیگر ترکیب کنید تا ظرف مدت دو دقیقه به خمیر دندانی با کارایی فراوان برسید.
استفاده مکرر و مرتب از روغن لیمو نه تنها پوست صورت را نرم می‌کند، بلکه موجب درخشندگی چهره می‌شود. برای داشتن پوستی ایده‌آل کمی روغن لیمو ترش را با جوش شیرین و عسل ترکیب و هر روز از آن استفاده کنید. این ترکیب علاوه بر آن که به از بین بردن لکه‌های پوستی کمک می‌کند به دلیل وجود لیمو و عسل دارای خواص آنتی باکتری است و مانع از بروز آکنه های پوستی می‌شود.
یکی دیگر از خواص روغن لیمو‌ترش قدرت آن در کاهش وزن است. لیمو موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و از این طریق راه برای کاهش وزن باز می‌کند.
از آنجایی که روغن لیمو به صورت طبیعی خاصیت آنتی‌باکتری و آنتی‌اکسیدان دارد، می‌تواند به سلامت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال ابتلا به عفونت و انواع بیماری‌ها کمک ‌کند.

 

روغن رزماری

 

روغن‌های گیاهی و فواید شگفت‌انگیز آن‌ها

روغن رزماری دارای ترکیبات منحصر‌به‌فردی است که نه تنها برای سلامتی جسمانی بلکه برای سلامت ذهنی شما مفید است. این روغن از تسکین درد و کمک به هضم غذا گرفته تا برای کاهش اضطراب و مصارف زیبایی کاربرد دارد. رزماری با داشتن آنتی اکسیدان‌ORAC ، خاصیتی برابر با توت قرمز در مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارد. این گیاه همیشه‌ سبز جنگلی مدیترانه‌‌ای هزاران سال است که برای بهبود حافظه، تسکین مشکلات هاضمه، تقویت سیستم ایمنی و تسکین درد مورد استفاده قرار گرفته ‌است.
روغن رز‌ماری حاوی کارنوشول و میرکن است. این دو ماده‌ی شیمیایی به عنوان آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کنند و رادیکال‌های آزاد را شکار می‌کنند. بنابراین استفاده‌ی منظم از روغن رزماری به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کند.
استفاده موضعی از روغن رزماری موجب بهبود گردش خون در بدن می‌شود. با بهبود گردش خون، علاوه بر تسکین درد و جلوگیری از لخته شدن خون، می‌تواند باعث تسریع بهبود زخم و بهبود رشد مو شود.
استنشاق روغن رزماری هنگام سرماخوردگی، به عنوان یک عامل ضد باکتری قوی عمل کرده و با این عفونت‌ها مبارزه می‌کند.

 

روغن دانه‌ی سویا

 

روغن‌های گیاهی و فواید شگفت‌انگیز آن‌ها

روغن دانه‌ی سویا یک روغن گیاهی است که از فشردن دانه‌های له‌شده‌ی سویا به‌دست می‌آید. رنگ زرد تیره دارد و دارای بـویی شبیه به بوی لوبیا است. روغن سویا دارای اسید چرب لینولئیک است. این روغن در برابر حرارت حساس بوده و چنانچه در پخت غذا مورد استفاده قرار گیرد، بسیاری از خواص خود را از دست می‌دهد. بنابراین برای بهره‌مند شدن از خواص آن باید روی غذای پخته ریخته و مصرف شود. روغن سویا مقدار کمی اسیدهای چرب اشباع شده دارد و عاری از کلسترول است. با وجود این تمام چربی‌های ضروری را داراست. به همین علت احتمال خطرات قلبی را کاهش می‌دهد و انعطاف رگ‌های خونی را زیاد می‌کند. همچنین در جلوگیری از سرطان‌های پروستات و سینه بسیار موثر است و به علت نداشتن کلسترول برای همه افراد به ویژه افراد چاق، سالخورده و فشارخون بالا مفید است.
نکته: بعضی افراد به سویا و فرآورده‌های تهیه شده از آن مانند شیر سویا، روغن سویا و سس سویا حساسیت دارند، بنابراین باید از مصرف آن اجتناب کنند. نشانه‌های حساسیت به سویا متفاوت بوده و می‌تواند شامل آب‌ریزش بینی، التهاب دستگاه گوارش و یا افت فشار ناگهانی شود.

 

روغن درخت چای

 

روغن‌های گیاهی و فواید شگفت‌انگیز آن‌ها

روغن درخت چای نیز از روغن‌های ضروری است که طی چند سال کذشته بسیار محبوب شده است. بوی روغن درخت چای شبیه کافور تازه و رنگ آن زرد روشن است. این روغن توانایی زیادی در بهبود زخم‌ها و درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد. در استرالیا بیش از هفت دهه خواص روغن درخت چای در علم پزشکی مورد بحث واقع شده و از آن برای کشتن ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها استفاده می‌شود .
روغن چای در اوایل قرن بیستم، هنگام نبود مواد ضد‌عفونی‌کننده، به عنوان یک ماده ضد‌عفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌گرفت .
از روغن مفید درخت چای می‌توان برای مواد تمیز‌کننده و آب‌رسان، انتشار آن در هوا برای کشتن حشرات، درمان مشکلات پوستی و درمان عفونت‌های ویروسی استفاده کرد. همچنین در ترکیبات آرایشی و بهداشتی مانند شوینده‌های صورت، شامپو، روغن‌های ماساژ، تمیز کننده‌ی ناخن و بعضی مواد شوینده استفاده کرد. همچنین این روغن درمان‌کننده‌ی آکنه، از بین برنده‌ی جوش‌های سر سیاه بینی، درمان عفونت‌های باکتریایی، درمان آبله‌مرغان، گرفتگی و عفونت دستگاه تناسلی، درمان‌کننده عفونت‌های قارچی و درمان نیش حشرات نیز موثر است.

منبع: Mercola

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

19 + 11 =

فهرست